Vad är CrossFit?

Prepare for life - Förbered dig för livet. 

Vår slogan säger det mesta i endast tre ord om vad vårt mål med träningen är. 
För oss innebär det att du tränar på ett sätt som gör dig förberedd för allting du kan ställas inför i din vardag, och i livet. 
Grunden i CrossFit är en ständig variation, hög intensitet och funktionella helkroppsövningar. Vår programmering innehåller allt detta och lite till, men vi tror inte på att man hela tiden, flera gånger i veckan ska köra på 100% utan en långsiktig plan. 
Återhämtningen är otroligt viktig, och för mycket och för hård träning i kombination med en stressig vardag, ofta med för lite sömn gör att överträning och andra stressreaktioner lätt kan bli ett faktum. 
Därför bygger vår programmering på ett långsiktigt upplägg med målet att DIN träning ska vara HÅLLBAR över lång tid framöver, t.om resten av livet! 

Mer om träningen:
På CrossFit Njord kommer du träna på ett sätt som gör dig både stark, uthållig, snabb, smidig och rörlig. 
Vi erbjuder inga maskiner med låsta rörelsemönster utan här använder vi kroppen till att lyfta, släpa, dra, kasta, hoppa och sprinta.
Det är en del av vår design, precis så som 2,5 miljoner år av mänsklig evolution har skapt kroppen till att användas.
Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i CrossFit-träningspass.

På köpet får du en funktionellt stark kropp som kan nyttjas för allt du utmanar den till, oavsett om det handlar om att leka med barnen och barnbarnen, springa halvmaran, klättra uppför berg, ställa upp i "Toughest"-race eller vara fri från skador och krämpor, och må bra på jobbet och på fritiden.
Här tränar vi för mer än att bara se bra ut på stranden. Även om just det kan vara en välkommen "biverkning..."

På fötterna?
Vi förespråkar varmt att använda minimalistiska skor, utan tjocka och dämpande sulor vid all träning (och inte minst i vardagen!) för att få ett så naturligt rörelsemönster som möjligt. Det bidrar till en bättre spänst, effektivare löpsteg och en större rörlighet samt att det minskar och förebygger skador i knä- och höftleder. Inte minst är det en väldigt skön känsla att släppa sina fötter fria efter åratal av fångenskap i uppbyggda skor!

Intensitet
Träningen är högintensiv med fördelen att kroppens fettförbränning stimuleras genom efterförbränning långt efter träningspassets slut, till skillnad mot låg- och medelintensiv träning som enbart verkar förbrännande under endast den tiden som träningen utförs. Under den allmänt utbredda medelintensiva "cardio-träningen" som ofta genomförs på gymmens crosstrainingmaskiner och liknande, kommer de flesta upp i såpass hög puls, och bibehåller denna under en längre sammanhängande tid vilket gör att fettförbränningen sätts ur spel och att kroppen istället börjar förbränna sina kolhydratdepåer.
Denna process är helt orelevant och t.om kontraproduktiv vad gäller fettförbränning, därför bör träningen bestå av en blandning av högintensiva korta pass och längre lågintensiv aerobisk träning för att maximera fettförbränning, syreupptagning, styrka och övriga hälsofrämjande effekter. 

"Vi specialiserar oss på att inte specialisera oss".

Kul tillsammans
Vi tränar i små grupper för att kunna anpassa intensitet och utförande efter varje enskild individ – allt för att träningen ska bli så effektiv som möjligt, och för att kunna hjälpa varje individ att utvecklas just i de områden där man inte kommit lika långt.

Och inte nog med att CrossFit är effektiv, tidsbesparande och utvecklande träning – det är roligt också!

Variation
Variationen i övningarna och intensiteten de utförs under gör att det aldrig blir tråkigt. De flesta pass är unika och man hittar svagheterna i kroppen som behöver arbetas på för att man ska bli verkligt funktionell. Detta leder i det långa loppet till färre skador samt bättre läkning av eventuella skador man redan har fått under livet.

Måste jag träna upp mig innan?
CrossFit kan anpassas för ALLA nivåer av fysisk färdighet och passar ALLA åldrar. Många tror att man måste "träna upp sig" innan man kan börja. -Inget kan vara mer fel! Det är genom att gå på passen och lära sig teknikerna man utvecklas och blir starkare och uthålligare.  Och samtidigt som resultaten kommer har man ofattbart roligt!
Rörelserna och passen modifieras så att de passar just din nivå. Detta är fördelen med att ha en instruktör på såpass få deltagare. Vi tar ansvar för att anpassa träningen till dig.

Lär man sig dessa rörelser blir man inte bara starkare, man tränar även hjärna och kropp till en högre grad av balans, koordination, flexibilitet, smidighet och kraft. Just vad man behöver för att verkligen utnyttja sin kropp fullt ut! 

CrossFit -Högintensiv varierad träning med stort fokus på korrekt teknik genom personling coachning.

DOPINGPOLICY

CrossFit Njord har nolltolerans vad gäller brukande av dopingklasssade preparat och alla andra droger. Vid misstanke om användande sker avstängning med omedelbar verkan utan återbetalning av eventuell återstående träningsavgift. 

ALL TRÄNING SKER PÅ EGEN RISK. ÅLDERSGRÄNS 16 år.