2018

Vi är just nu mitt i den första omgången av vårt kost- och hälsocoachningsprogram i gruppform, 12-veckorsgruppen! Men redan nu har vi satt startdatum för nästa omgång, så skriv in måndagen den 14.e januari i kalendern redan nu. 
Vi vågar påstå att bättre inledning på ett hälsosamt, energifyllt och starkt 2019 är omöjligt att få! 
Programmet är på 100% distans och sker i huvudsak via mailbaserade utskick och kontinuerlig support och coachningstillfällen online.
Läs mer här och boka redan nu!

Nu händer det mycket i boxen!

Först och främst så har vi vårt årliga klubbmästerskap lördagen den 1/9. Det kommer bli en riktigt rolig tävling med många bra event där ALLA i hela vår medlemsfamilj kan vara med och kämpa, oavsett nivå eller erfarenhet! Platsen kommer vara här i vår box detta året igen. Se nu till att anmäla er! 
(OBS! Gäller endast medlemmar med aktivt medlemskap hos CF Njord). 

Mera nytt är att vi under hösten kommer utöka våra PT-tider en hel del! Det har varit väldigt hårt tryck på personlig träning det senaste, så för att avlasta vår head-coach Sandra kliver hennes andra hälft, head-coach Jonas in som personlig tränare. Jonas är dessutom hälsocoach och personlig löpcoach, så om man skulle vilja kan den rent fysiska träningen kombineras till ett skräddarsytt paket med även dessa områden. Läs mer om och anmäl intresse
HÄR
Än så länge finns inga extra bokningsbara tider, utan de kommer sannolikt släppas under oktober/november. 

Som om inte det vore nog så har vi dessutom utökat vår personliga hälsocoachning till ett omfattande program som sträcker sig över inte mindre än 12 veckor. Detta innebär en total optimering av sin nuvarande livsstil utifrån varje individs egna förutsättningar och mål. Programmet är fritt att anmäla intresse för redan nu varpå vi börjar med en kostnadsfri konsultation för att gå igenom exakt vad du vill uppnå! Detta kan man läsa mer om och anmäla sig till under
DENNA LÄNKEN

Vi ses! 
//CrossFit Njord Crew

Vi kan nu glatt meddela att vi nyligen har inlett ett samarbete med skotillverkaren Joe Nimbles svenska återförsäljare, och har därmed förmånen att få erbjuda hela 15% rabatt på alla deras skomodeller! 

Det enda du behöver göra är att ange koden "PALEOADVENTURE" i samband med utcheckning i nätbutiken som du hittar under denna länken. OBS att koden endast fungerar på Joe Nimbles svenska hemsida! 

För dig som inte har hört talas om Joe Nimble tidigare så gör de fantastiskt sköna minimalistiska skor med grymt hög kvalitet. Vi kan varmt rekommendera modellen "Nimbletoes" som funkar perfekt för både CrossFitträning, löpning, vandring och som vardagssko! 

Som de flesta av våra kära atleter förmodligen inte kunnat undgå så är ju vi starka förespråkare för det mesta som är naturligt! Genom allt vi studerat och lärt oss så är det svårt att bortse från logiken i människans evolution. Både när det gäller vad vi äter, hur vi rör på oss och hur vi lever våra liv i stort.

Oavsett vad man tror på så är jag övertygad om att vi alla kan vara överens om att människan såsom hon lever idag utsätter sig för många onödiga "risker" som t.ex välfärdssjukdomar, skador, försämrad rörlighet, nedsatt fysisk förmåga osv, på grund av utveckligen i det moderna samhället. Speciellt illa har det blivit i modern tid, kanske under så lite som bara de senaste 30-40 åren. 

Mycket är förstås positivt såsom kunskaper inom sjukvård, lärande och utveckling, men mycket påverkar oss också väldigt negativt såsom stress genom ständigt höga krav på prestation inom arbete, skola och socialt liv, ohälsa genom ständig tillgång till mat som ofta är speciellt utformad att trigga våra belöningssystem och en vardag som ofta är inaktiv och stillasittande (även för de som tränar mycket), och vad vi har på fötterna! Vilket är det ämne som detta inlägg handlar om. 

Artikeln är i stora drag hämtat från min andra sida, ww.paleoadventure.blog där jag skrev den på engelska. Den är i sin tur översatt från ett utdrag ur min e-bok med samma namn som jag berättade lite om i förra inlägget här på CF Njord-bloggen. 

Artikeln är lång då den utgör hela det kapitlet i boken som handlar om just skor och fötter, men min förhoppning är att den ska ge en grundförståelse om fotens funktion, och några bra tips om hur skorna ska fungera för att hjälpa fötterna att fungera optimalt, såsom de är avsedda att göra.
Dessutom ger det förhoppningsvis också en lite större förståelse till varför vi i boxen tjatar så mycket om barfotaskor, och att träna upp fötterna! ;) Så läs, och kommentera gärna i slutet med synpunkter, tankar och funderingar!

//Jonas, CrossFit Njord


 Fötter & Skor - ur Paleo Adventure

För att prata skor måste vi först förstå hur våra fötter fungerar. Just fotens funktion är central då den utgör kroppens supportbas och transporterar krafterna till resten av kroppen som uppstår från allt du gör när du står, går, springer och rör dig. Så oavsett om det handlar om styrketräning, löpning, vandring eller att bara gå en promenad i parken så är ju foten det som är kroppens kontaktyta mot jorden. 

Foten har en väldigt komplex, men otroligt snillrik konstruktion som är specialiserad på att just ta upp och fördela de krafter som blir resultatet av att du rör på dig. Och samtidigt göra detta på ett så energieffektivt och skonsamt sätt som möjligt. Foten är dessutom en extremt känslig kroppsdel som likt våra händer har otroligt många nervändar som förser hjärnan med viktig sensorisk feedback. 
 
Tyvärr är det idag snarare regel än undantag att vi från tidig ålder tar bort och hindrar denna fantastiska förmåga genom att vi tvingar in foten i kraftigt uppbyggda och dämpade skor. Skor som också på grund av mode och trendriktighet ofta är väldigt trånga framtill, vilket ger tårna extremt lite plats att röra sig som de är avsedda att göra.

Just stortån spelar här en väldigt viktig roll för att motverka pronation genom att den agerar som ”ankare” i varje steg. När stortån tvingas inåt genom en smal och trång sko så tenderar fotleden att vinklas inåt genom att fotvalvet kollapsar som i sin tur är det som skapar pronation i steget. När detta pågår över tid så blir fotvalvet kraftigt försvagat samtidigt som elasticiteten i fotens senor och styrkan i fotmuskulaturen försvinner. 
Att stortån pressas inåt av skons utformning leder också inte sällan till syndromet hallux valgus, med broskbildning på stortåknölen. Detta är synnerligen vanligt hos äldre kvinnor som gått i trånga skor stor del av livet eftersom det under relativt lång tid varit på modet med smala skor, inte sällan med höga klackar. 

En högt uppbyggd klack orsakar andra problem i form av försämrad rörlighet i fotleden, och försvagad elasticitet i hälsenan. Dessutom så tvingas knän och höfter att kompensera den onaturliga vinkel som uppstår i fotleden på grund av klacken. Detta gör att man ofta drabbas av ryggsmärtor över tid eftersom upphöjningen som klacken medför främjar en onaturlig svank i korsryggen. 

Vad är då lösningen på denna utbredda dysfunktion hos våra fötter i modern tid? Att stoppa i iläggssulor för att stötta upp den kollapsade hålfoten? Det må hjälpa mot smärta och fotrelaterade skador, men är knappast en långsiktig lösning då det bara (i bästa fall) avhjälper symptomen, men inte grundproblematiken. Att kasta av sig skorna och ständigt gå barfota? Då kommer du mest troligt utveckla andra följdskador eftersom dina fötter inte är förberedda på en total omkastning genom att plötsligt släppas fria.

Generellt sett bör man ge fötterna en period om ca sex månader av långsam och progressiv uppbyggnadsträning innan man till exempel kan börja springa obehindrat igen. 
Naturligtvis är det inte helt svart och vitt, vissa människor har starkare fötter än andra beroende på hur den individuella livsstilen ser ut. Men en kraftigt försvagad fot behöver stärkas upp hållbart och långsamt för att nå en optimal fotfunktion. 

För dig som någon gång haft gips på en arm, hand, ben eller fot så vet du hur extremt försvagad och förminskad den gipsade kroppsdelen är efter bara några veckors tid i gips. Att gå med fötterna instängda i för trånga, för uppbyggda och för dämpade skor är inte helt olikt att vara gipsad.

Den förrädiska skillnaden ligger i att försvagningen sker så mycket långsammare än om foten varit gipsad, vilket gör att du knappt märker det förrän du kanske belastar foten (och kroppen) lite mer än vad du är van vid. Till exempel genom att springa en lite längre sträcka än du brukar. Det är också då någon form av skada ofta uppstår till följd av att foten belastas mer än vad den klarar av i dess försvagade tillstånd. 

Foten är ju inte en isolerad del av kroppen, utan behöver stimulans genom träning och aktivitet för att vara frisk och må bra. Precis så som resten av kroppen behöver träning och aktivitet för att må bra, vara frisk och utvecklas i styrka och uthållighet. 
Sett åt andra hållet kommer en försvagad fot inte bara orsaka skada, smärta och problem isolerat enbart till foten och fotleden, utan så klart även i andra delar av kroppen som påverkas av foten, såsom vanligtvis knän, höfter och rygg. 

Precis som efter en period med gips behöver alltså foten rehabiliteras och sedan tränas till att bli sitt gamla, ursprungliga jag igen! Klassiska rehabövningar för att bygga upp styrkan i hålfoten, öka rörligheten i fotlederna och väcka liv i framförallt stortån är ypperliga sätt att påbörja fotens resa mot att bli en fullt fungerande fot! 
Som exempel kan du med bara fötter stå på en handduk som du med tårnas hjälp ska försöka knyckla ihop, för att sedan veckla ut den igen. Andra alternativ är olika gripövningar med tårna, där du till exempel försöker plocka upp lacrossebollar, golfbollar, pennor och andra föremål med tårna. Eller att när du står på golvet arbeta växelvis med att lyfta upp stortån så högt du kan samtidigt som du pressar ned övriga tår i golvet, och vice versa. 

Kombinera detta med att promenera ofta, men inte för långt till en början, helst på ojämna underlag som till exempel stigar i skogen eller i helt obanad terräng. Det ojämna underlaget är perfekt för att på ett oregelbundet sätt tvinga fot och fotled att stabilisera sig. Därmed stärks foten upp effektivt under relativt låg belastning. En bonuseffekt är att ojämnheten stimulerar alla nervsensorer i foten som skickar signaler till hjärnan som i sin tur styr hur kroppen ska förflyttas framåt på mest effektiva och skonsamma sätt. Effekten blir alltså dubbelverkande. 

För att få ut något av skogspromenaden i den mening att stärka upp fötterna så duger det förstås inte med dina vanliga gamla vandringskängor, som kanske mest är att likna vid en slalompjäxa vad gäller flexibilitet och markkontakt. 
Du behöver helt enkelt investera i det jag gärna kallar anatomiskt korrekt fotbeklädnad. Det vill säga skor som inte på något sätt hindrar fotens funktion. Att gå helt barfota är inte alltid önskvärt eftersom foten faktiskt måste skyddas mot kyla, och skador som kan uppstå från underlaget. Du behöver alltså en tunn sula utan drop (skillnad i höjd mellan häl och tådel) som ger god markkontakt och inte hindrar den sensoriska feedbacken till hjärnan samtidigt som den skyddar mot vassa stenar och liknande på en lätt och flexibel sko med gott om plats för tårna att spreta i. 

Gällande tåboxens utrymme rekommenderas att ha ca 1cm i luftspalt runt om från lilltån till stortån mot skons insida när du står upp och belastar foten med din kroppstyngd. Om du kan känna skons insida med tårna när du står upprätt är den alltså för liten.
Skotillverkare som producerar ”barfotaskor” har idag tacksamt nog blivit alltmer vanliga. Märken som Vivobarefoot, Joe Nimble och Vibram Fivefingers specialiserar sig på att enbart tillverka minimalistiska skor. Och det finns massor av olika modeller, alltifrån finskor, vandringskängor, vardagsskor, till skor för träning och terränglöpning. Utbudet har på senare tid blivit riktigt bra! 

Slutligen är en annan, kanske lite mer abstrakt fördel som inte kan beskrivas utan måste upplevas, den att känslan som uppstår av att verkligen känna marken under fötterna är lika oslagbar med minimalistiska skor, som den är obefintlig i tjocka dämpade skor. 
Det är verkligen som att uppleva en helt ny värld genom fotsulorna! 

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Etiketter