2015 > 05

Här är en kort demo-film som visar hur ett av våra gruppträningspass kan se ut. Passet i filmen är Styrka + B-FIT som är ett 60 minuter långt gruppträningspass. Det innehåller en styrke/teknikdel och en högintensiv del med mycket svett, flås och puls!
Läs mer om passet här!

 

 

Vegetabilisk olja

Vegetabiliska oljor blev stapelvara kring 70-talet när animaliska och mättade fetter felaktigt började få dåligt rykte. Nu vet vi att animaliska och mättade fetter är kritiska komponenter i en hälsosam diet, medan industriellt processade vegetabiliska oljor utgör det största hotet mot en god hälsa. 

Hydrogeniserade och delvis hydrogeniserade oljor, däribland sojaolja och rapsolja består av högt processade fleromättade fetter vilka kan leda till en mängd olika hälsomässiga bekymmer. Bland annat ökad risk för hjärtsjukdomar och diabetes, hormonrubbningar, skador på immunförsvaret, högre risk för allergier och astma samt störningar i fettmetabolismen. 
Dessutom så gör utvinningen ur råvaran av de vegetabiliska oljorna att fettsammansättningen blir både onaturlig och full av inflammatoriska egenskaper som i väsentligt mån påverkar hälsan negativt.


Bland de industriella och processade fetterna hör bl.a margarin i alla former, rapsolja, matolja, kokosfett i fast form mm.

Men vilka oljor är då bra och nyttiga? De bästa och mest hälsosamma oljorna och fetterna är som följer:

Kokosolja (ekologisk, kallpressad) - Tål hög värme, perfekt för stekning & matlagning.
Palmkärnolja
Smör
Talg
Ister
Olivolja (ekologisk, kallpressad) - Tål ej hög värme.
Avocadoolja
Macadamianötolja 
 



Källa: Mark's Daily Apple

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Etiketter