2015

Foto: www.rugbywarfare.com Foto: www.rugbywarfare.com

Inom träningsvärlden idag kan man se väldigt många utövare som använder/har på sig diverse materiella tillbehör så som, bälten, knäskydd, handledsstöd, lyftarskor och så vidare. 

Det är lätt man själv som "ny" utövare (två år och mindre) då också vill ha vissa saker på sig. Dels för att "alla andra" har det, dels för att man själv vill ha extra stöd och dels för att man kanske rent av bara tycker det är snyggt. 
Vi tänkte försöka reda ut lite om när, var och varför man ska ha vissa extra tillbehör. 

Bälte. 
Ett bälte som man sätter hårt i midjan vid tex knäböj eller marklyft fungerar som en extra korsett för kroppen. 
När man gör ett tungt lyft fungerar din bålmuskulatur som en korsett för kroppen. Musklerna ökar trycket och ser till att kotpelaren är stabil och inte trycks ihop. 

Man vill att sina egna muskler ska göra detta jobbet utan extra hjälp. Bälte är inget vi skulle rekommendera till någon som inte tränat regelbundet i minst två år. Anledning till att vi inte anser att man ska använda bälte innan dess är för att du i första hand ska stärka upp dina egna muskler till att göra det jobbet, och det tar tid. Dessutom så har du troligtvis inget bälte att tillgå i din vardag och då måste du lite på dina muskler gör jobbet så du undviker skador. 

När ska man då använda sig av bälte? Vår rekommendation är att använda bälte när du tränat regelbundet i två år eller mer och är uppe i så tunga vikter att du själv känner att kroppen behöver extra stöd. Detta ska du dock inte behöva om du kör 5 repitioner eller fler. 

Knäskydd. 
Precis som med bälte så gäller samma sak med knäskydd. Ett undantag kan dock vara om du sedan tidigare har knäbekymmer och då är i behov av ett extra stöd från start. Men det är då viktigt att inte glömma bort att fortfarande jobba med att stärka upp sina knän utan knäskydd. God teknik och med lagom tunga vikter. 

Lyftarskor. 
En lyftarsko är en sko med en hård klack, för att ge en bättre rörlighet och ett stabilt stöd. Har man en god rörlighet och lätt kan komma ner i en djup knäböj utan att krumma ryggen eller tappa tekniken på annat sätt så skulle vi aldrig rekommendera en lyftarsko. Är dock fallet att rörligheten (och då inte på grund av svaga muskler) är sämre och man väldigt gärna vill göra någon typ av knäböj med vikt innan man ökat sin rörlighet, så är en lyftarsko ett alternativ. En variant är att man lägger en liten klack av något slag under sina hälar.

Mycket viktigt när man har något under hälarna oavsett om det är en sko eller en viktplatta, så ska tyngden vara på hälarna. Anledning till att vi tycker att det är ok att ta hjälp av något, är för att en god teknik kommer alltid i första hand och tappar man tekniken så är skaderisken hög. 

Har man tränat länge och vanligtvis tränat med tillbehör, börja variera er. Lyssna på kroppen, hur känns dagsformen? För ofta så kommer man till en viss vikt och så tar man på sig sitt bälte eller sina skor bara för att man alltid har gjort det vid de vikterna. Men då kommer kroppen sluta att bygga upp sig för den får ju extra stöd utifrån och varför ska den då själv bli starkare? Våga variera er och testa att köra vissa pass helt utan tillbehör.

Det är även något att ta med sig i sin vardag. Om du alltid tar på en skön och uppbyggd sko med avgjutna inlägg, varför ska då foten använda sina muskler i fötterna? Om du alltid sitter i en stol på ditt jobb, varför ska då kroppen använda sin bålmuskulatur? Vi föds med en fulländad kropp och en korrekt hållning, sedan händer något på vägen... 

 

Hela vecka 46 firar vi vår status som nybliven CrossFit-affiliering. Alla som inte redan är medlemmar tränar gratis på alla pass under hela veckan! 

Dessutom tävlar vi ut en gratis månads träning för den flitigaste deltagaren under veckan, där den som är med och tränar på flest antal gruppträningspass (ej open gym) vinner!
Alla som tränar har chans till vinst, oavsett om man redan är medlem (årskort/AG/10-kort) eller provar CrossFit hos oss under veckan.

Under veckan har vi flera extrainsatta pass för att så många som möjligt ska kunna få chansen att vara med och träna!
På tisdag kl. 18 har Robin ett mobilitetspass på 60min. Alla ni som var med på hans work-shop i handstående vet att detta är inget man vill missa!

På fredagen kör vi vår populära After-Work(out) där vi hänger kvar i boxen efter ett tufft pass på fredag kl. 17-18 och ljuger om våra tider på Fran, flexar biceps och skålar i valfri sportdryck.  
Finalen sker på lördag med dubbla WOD:ar kl. 10.30 och 12.00 med 20 platser på varje! Dessutom har vi öppet ända från kl. 10.00 till 16.00 på lördagen. 
Söndagen avslutar veckan som sig bör, med lek! Primal FUN kl. 11.15

Alla pass bokas via onlinebokningen för medlemmar, eller via mail för icke medlemmar som vill komma och träna, och uppleva CrossFit!

Varmt välkomna att fira med oss!!

Team CrossFit Njord
Jonas, Sandra, Pernilla, Bromé, Espis & Robin

Först och främst vill vi gratulera segraren i vårt klubbmästerskap, "Barefoot Fitness Adventure Race 2015", Benny till vinsten efter ett starkt genomfört lopp. Andréa kom in hack i häl och nöp 2-platsen, tätt följt av Daniel som tog bronset. 

Vi tackar dessutom alla övriga deltagare, och riktar ett stort grattis även till er efter ett riktigt bra jobb och framförallt världens bästa kämparattityd! Att ha så härligt glada och positiva medlemmar måste vara få förunnat, och det var NI som gjorde rejset till att bli så lyckat som det blev, trots ett flertal getingstick och andra strapatser utmed banan! Alla deltagare stod för grymma prestationer, och tiderna var extremt jämna...!

Så klart även jättetack till vår familj och våra vänner som ställde upp som funktionärer, lagade mat och annat fix och trix inför tävlingen, utan er hade detta inte varit möjligt! 

För er som missade det hela kan vi nu "släppa" alla delmoment i tävlingen och vad det hela gick ut på... 

Starten skedde två och två med en kort SUP-sprint, därefter påbörjades löpetappen längs en snitslad bana som delvis gick i mycket brant och svår terräng. Halvvägs in på löpningen ledde spåret in i en ca 10m djup grotta där deltagaren skulle hämta ett mindre föremål att medföra till målgång. Föremålet var svagt upplyst av en kemljusstav, men vägen in var bitvis helt kolsvart så detta blev till en ganska stor utmaning!
Leden fortsatte sedan i terrängen tills deltagarna nådde firningsmomentet. Här fick man, utom tidtagning, reppellera nedför en ca 15-20m hög klippa, som på nedre delen var helt lodrät. Samtliga, även de med viss höjdrädsla löste momentet och tog sig ner för klippan!

Banan fortsatte sedan tillbaka mot målområdet där en ca 100m lång simtur väntade innan man fick ta sig upp på stranden. Varje deltagare skulle där greppa varsin kettlebell (20kg för killar och 12kg för tjejer) och medföra denna genom resten av banan. Första hindret var ålning i sanden med klotet, sedan balansgång på slack-line. 
Under balansgången slapp man klotet, men det skulle plockas upp omedelbart efter. 
Ingen lyckades gå hela vägen på linan, men ett antal straff-burpees dömdes ut beroende på hur tidigt man trillade av. 
Banan fortsatte en kort sträcka till swing-platsen! Där gällde det antal burpees man hade som straff efter balansgången + 50 reps kettlebell swing innan man till slut fick sprinta i mål. 

Vi är grymt nöjda med dagen och ser redan fram emot nästa års klubbmästerskap! Tills dess låter vi Benny njuta av segersötman som "Barefooter of the Year - 2015"!

Här är vår officiella inbjudan till klubbmästerskapet som går av stapeln vid Hällungens badplats i Ödsmål lördagen den 29.e augusti.

Varmt välkomna till Barefoot Fitness Adventure Race, tillika vårt
klubbmästerskap för 2015.
Alla medlemmar som är listade i
kundregistret, dvs de som innehar månadskort via autogiro, årskort, sommarkort eller 10-kort är välkomna att ställa upp. Ju fler desto roligare!

Tävlingen består av tre olika huvudgrenar; terränglöpning (max 3km), SUP-paddling (stand-up paddle board) och en kort simsträcka (ca 100-150m). Starten sker på stranden vid Hällungens badplats och första etappen är paddling med SUP. Max två tävlande startar samtidigt och när dessa är åter från paddlingen startar nästa på given signal.

Paddling en följs av terränglöpning längs en snitslad bana i bitvis mycket kuperad terräng. Under löpningen kommer varje deltagare att passera igenom två stycken hemliga äventyrsmoment. Sista etappen är simning och sker från slutet på löpspåret och tillbaka till målområdet.
Innan målgång kommer varje deltagare att ta sig genom några hinder och styrkemoment.

Fina priser till topp 3 utlovas. Dessutom utlottas ett antal priser till samtliga deltagare, så alla har chans att vinna!

Tid: 2015-08-29. Första start 10.00, samtliga tävlande skall vara på plats senast 09.45. Anmälan sker via bokningssystemet, senast 150823.

Plats: Hällungens badplats, Ödsmål.

Utrustning: Oömma kläder efter väderlek och tävlingens delmoment. All övrig nödvändig
utrustning tillhandahålles inför respektive moment.

Pris: 150kr/deltagare. Varm lagad mat efter målgång ingår samt hyra av SUP och all annan nödvändig utrustning. Betalning till Bankgiro 224-8417 (ange namn och medlemsnr) alt. via kortbetalning på gymmet. Betalning senast 150823.

Tävlingsregler: Vid all avsiktlig avvikelse från den snitslade banan, eller genom att på andra sätt skapa sig osportsliga fördelar i samtliga tävlingsmoment sker diskvalifikation från tävlingen.

Övrigt: Tävlingen kommer vara relativt kort, men utmanande och kanske mest av allt rolig! Många olika förmågor kommer att sättas på prov, och det är nu det kommer bevisas att man verkligen gett allt på träningspassen under våren..!
På start- och målområdet kommer finnas plats för ombyte (ej dusch) och mat efter målgång. Mat och dryck finns även att köpa för åskådare. Dessutom finns ett antal olika prova-påaktiviteter så åskådarna kan få se vad de går för!

Vid frågor maila till oss på gym@barefootfitness.se.

Ses den tjugonionde!

Sandra & Jonas 

Sommaren är här! Temperaturen är lite mer behaglig, det är torrt och fint i terrängen (ibland), solen skiner (ibland) och alla dofter från all blommande grönska är som balsam för näsborrarna! Att träna utomhus, och framförallt att springa är aldrig så skönt som nu. 
Vad kan då vara bättre än att samtidigt passa på att slipa på sitt löpsteg?

"Alla kan väl springa" är ju lätt att tro, men faktum är att vi i modern tid har byggt in ett biomekaniskt felaktigt rörelsemönster vad gäller löpsteget då vi både till vardags och i samband med träning och löpning använder dämpande och högt uppbyggda skor. I många fall redan från det att vi lärde oss att gå blev vi påtvingade uppbyggda skor med klack. 
Konsekvensen är att våra fötter blivit radikalt försvagade efter en livstid instängda i "skyddande, stötdämpande och stabila" skor. Till följd av det drabbas vi ofta av skador, bland annat på grund av den felaktiga och onaturliga vinkel som uppstår i fot-, knä- och höftled genom att hälen lyfts upp av en uppbyggd sko.
Utöver det så innehåller löpning en väsentlig andel teknik för att göra det på ett energieffekt och skadeförebyggande sätt. 

Vi på Barefoot förespråkar ju som bekant s.k barfotalöpning, eller löpning i minimalistiska skor som t.ex Vibram Fivefingers för att uppnå bland annat detta. Men nu när sommaren är här kan man med fördel ta det steget längre, slänga av sig skorna och bokstavligt talat uppleva en helt ny värld. Fötterna är otroligt känslosamma och ger enormt mycket feedback från underlaget till löparen. 
Att springa barfota i gräset eller på en sandstrand är en bra början till barfotalöpning, och samtidigt en fantastiskt skön löpkänsla. 

Fötterna och speciellt fotsulorna är naturligtvis extra känsliga efter åratal av fångenskap, men när man vant fotsulor, muskler, leder och ligament så går det bra att springa barfota på i stort sett vilket underlag som helst. Även asfalt. Men man får förstås se upp för skräp, glaskross, vassa stenar, "halkminor" från hundar och annat dylikt som kan finnas på gatorna. 
Det kan inte nog tryckas på att verkligen börja försiktigt och låta invänjningen ta sin tid. Sex månader kan generellt sägas som en lagom övergångsperiod från löpning med klassiska löparskor till minimalistisk/barfotalöpning. Skador i samband med övergången är inte ovanligt och beror ofta på att man helt enkelt har för bråttom. Detta gör att man som regel tröttnar och går tillbaka till sina gamla dämpande löparskor, och löpsteget med en hård landning på hälen som främjas av den typen av skor. 

Den tyvärr alltför vanliga löparskadan "plantar fasciitis" (smärtsam inflammation i hälen och hålfoten) uppstår ofta hos de som springer mycket, och gör det med dämpande skor med hålfotsstöd. Men skadan kan likväl uppstå hos de som genomgår en övergång från dämpande skor till minimalistisk fotbeklädnad för hastigt, speciellt när fötterna är kraftigt försvagade efter lång tid i vanliga skor. Därför är att "skynda långsamt" vad som gäller här!

För individanpassat träningsupplägg, coachning eller andra tips och saker att tänka på vid övergångsfasen så prata med oss på gymmet så hjälper vi er gärna! 

Här följer 3st videoklipp om ämnet barfotalöpning, tekniken och lite om historian kring detta. Sevärt!

Här är en kort demo-film som visar hur ett av våra gruppträningspass kan se ut. Passet i filmen är Styrka + B-FIT som är ett 60 minuter långt gruppträningspass. Det innehåller en styrke/teknikdel och en högintensiv del med mycket svett, flås och puls!
Läs mer om passet här!

 

 

Vegetabilisk olja

Vegetabiliska oljor blev stapelvara kring 70-talet när animaliska och mättade fetter felaktigt började få dåligt rykte. Nu vet vi att animaliska och mättade fetter är kritiska komponenter i en hälsosam diet, medan industriellt processade vegetabiliska oljor utgör det största hotet mot en god hälsa. 

Hydrogeniserade och delvis hydrogeniserade oljor, däribland sojaolja och rapsolja består av högt processade fleromättade fetter vilka kan leda till en mängd olika hälsomässiga bekymmer. Bland annat ökad risk för hjärtsjukdomar och diabetes, hormonrubbningar, skador på immunförsvaret, högre risk för allergier och astma samt störningar i fettmetabolismen. 
Dessutom så gör utvinningen ur råvaran av de vegetabiliska oljorna att fettsammansättningen blir både onaturlig och full av inflammatoriska egenskaper som i väsentligt mån påverkar hälsan negativt.


Bland de industriella och processade fetterna hör bl.a margarin i alla former, rapsolja, matolja, kokosfett i fast form mm.

Men vilka oljor är då bra och nyttiga? De bästa och mest hälsosamma oljorna och fetterna är som följer:

Kokosolja (ekologisk, kallpressad) - Tål hög värme, perfekt för stekning & matlagning.
Palmkärnolja
Smör
Talg
Ister
Olivolja (ekologisk, kallpressad) - Tål ej hög värme.
Avocadoolja
Macadamianötolja 
 



Källa: Mark's Daily Apple

Förra veckan hade vi besök av en reporter från den lokala tidningen i Stenungsund, ST Tidningen.
Idag kom resultatet i form av ett välskrivet reportage på sidan 8 och dessutom en stor bild på förstasidan! Otroligt roligt, och vi är enormt tacksamma över publiciteten!

Nu har vi landat hemma i soffan efter en fantastiskt rolig och lyckad öppningshelg! Vi har haft mängder med glada besökare och fått många nya medlemmar. 
Flera av er har ju varit tappra nog att ställa upp i våra tävlingsmoment, och som utlovat presenterar vi härmed resultatet från dessa:


Handstående mot vägg: Julia K- 3:00min.
Räckhäng, statiskt: Paul B & Manne L, delad 1:a plats - 1:15min.
Pull-ups: Robert Z - 14st
L-sitt: Mattias E - 53s
Box jumps: Eddie B - 128cm


Dessutom hade vi ju två olika gissningstävlingar där frågorna löd: Hur många kipping pull-ups gör Jonas? Och: Hur mycket tar Sandra i bänkpress, 1RM?
Efter att vi fick bekänna färg på dessa övningar så blev svaren på frågorna 48 repetitioner respektive 67,5kg. Sandra låter meddela att hon är smickrad över allas höga förväntningar, och lovar att försöka nå upp till dessa framöver! 
Filmerna från vårt genomlidande av moment ligger här nedan!
De som gissade närmast och därmed vinner gissningstävlingen var Alexandra L-K som gissade på 50 repetitioner och David N samt Patrick S som gissade på 68 respektive 67kg. 

Samtliga här nämnda namn vinner varsitt 10-kort att nyttja själva eller ge bort till valfri vän! Ni är välkomna att komma in och hämta dem hos oss. 

Riktigt gott jobbat!! Nu ser vi fram emot att köra igång på riktigt med gruppträningen!

 
Från installationsarbetet i lokalen Från installationsarbetet i lokalen

Helgen närmar sig med stormsteg. Vi jobbar för fullt med att iordningsställa lokalen, redan nu är pull-upracket monterat, klätterrepen hänger från taket, massor med kettlebells, vikter och mängder av annan utrustning är uppackad. 

På lördag och söndag har vi öppet 10-18 båda dagarna, det är öppet hus med fri provträning för alla och ni som tecknat er som medlemmar kommer få fylla i avtalen. Teckna-tidigterbjudandet gäller t.om lördag, så då är sista chansen att få träna till endast 325kr/månad. Billigare än så kommer det aldrig att bli! 10-korten säljer vi ut hela helgen för bara 500kr. 
Dessutom är det ett ypperligt läge att få titta på lokalen och all utrustning, och känna på om träningen är något som faller dig i smaken. 

Vi kommer ha ett antal olika tävlingar under både lördagen och söndagen, där alla som deltar har chans att vinna ett 10-kort! En del av momenten publiceras löpande på Instagram (@barefoot_fitness) och på vår Facebooksida. Därmed ges en god chans till förberedelser och "tjuv-träning" hemma på kammaren...


KOM TILL OSS UNDER HELGEN OCH TRÄNA, MINGLA, TÄVLA OCH UMGÅS!

Tävlingsregler:
Tävlingarna genomförs med lättsam inställning och helt enligt tävlingsledningens direktiv.
Observera att vissa ändringar i utförandet av momenten kan komma att ske, men naturligtvis kommer samma regler gälla för alla deltagare.
Enhälliga domare under alla moment är tävlingsledningen som består av Jonas & Sandra, vars domslut ej kan överklagas. 
Deltager som vinner fler än ett delmoment erhåller maximalt 2st 10-kort, oavsett antal delvinster.
Deltagande sker på egen risk.
  

Nu börjar det hända saker! Vi har bland annat fått större delen av all utrustning levererad till gymmet. Skivstänger, kettlebells, bänkar, släggor, boxar, ringar, rep med mycket mera väntar på att packas upp. Dessutom är vårt specialgjorda 12 meter långa pull-upräcke på väg att tillverkas. Med andra ord börjar lokalen förvandlas till ett gym!

Som om inte det vore nog så kommer från och med slutet på nästa vecka bokningssystemet ligga uppe på hemsidan, och vara i bruk för er som hoppat på vårt teckna-tidigterbjudande (endast 325kr/mån, giltigt t.om 7/3). Man måste alltså vara medlem för att kunna boka pass och första veckans pass kommer snart ligga tillgängliga på bokningssidan. Det finns även med en funktion som gör att medlemmar kan boka pass direkt genom vår Facebooksida, sjukt smidigt. Om vi får säga det själva!

Utöver det laddar vi för fullt inför invigningshelgen den 7.e och 8.e mars och har påbörjat programmeringen av vårens alla träningspass!

Till att börja med vill vi verkligen tacka för all positiv respons vi fått av ER efter vår hemside-release igår. Bara det var verkligen över förväntan och det är superkul att höra att så många har saknat ett funktionellt gym här i Stenungsund!

Vi har även fått en del frågor om våra öppettider. Som ni kan se under kontaktsidan så är de ganska begränsade nu i början. Dessutom kommer de skifta en del från vecka till vecka. Vi hoppas verkligen att ni som kommer träna hos oss har överseende med detta. Det beror helt enkelt på att vi båda arbetar heltid på våra vanliga jobb i nuläget, och kommer tvingas göra det en tid framöver.

Målsättningen är att Barefoot Fitness ska utvecklas till en heltidssysselsättning för oss båda två, och att vi därmed ska kunna utöka öppettiderna framöver och även på sikt kunna anställa fler duktiga tränare. Det hänger helt enkelt på hur bra det går. Så ni som tvekar angående öppettiderna, våga haka på ändå! Det är både ni och vi som tillsammans kommer göra det här hur bra som helst!

Lördagen den 7.e mars slår vi äntligen upp porten till Stenungsunds första riktiga funktionella träningscenter! 
Här i bloggen kommer vi publicera inlägg och bilder med allt från hur bygget går inför öppning, till våra kommande träningspass, olika erbjudanden, träningstips och artiklar om kost, hälsa och träning. 

Mer info om invigningsdagen kommer snart, men vi kan redan nu avslöja att det kommer bli tävlingar med chans att vinna bl.a 10-kort. Dessa kort gäller för alla våra pass och för egen träning under tider då vi har "open-gym". Med andra ord är lördagen den 7.e mars inget du vill missa!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Etiketter