Atletprofil: Julia & Nina - Att träna CrossFit när man är gravid.

Här kommer berättelsen från två av våra kära atleter, Julia & Nina som precis har fött, respektive väntar sina första barn. Här skriver de om hur de har varit att träna som gravid. Läs och begrunda! :) 


Julia berättar: 

Jag tycker det är fantastiskt kul att träna crossfit och att röra på mig, så under min graviditet har träning hela tiden varit självklar så länge min kropp inte har sagt emot.

Kommer ihåg att jag frågade barnmorskan vid något tillfälle i början om hur man ska förhålla sig till träningen under graviditeten och hon svarade ”det finns inte ett enda däggdjur som står still bara för att den är gravid” så kör på om det känns bra.

Under de första veckorna (runt vecka 12) var det tröttheten som var värst, men jag visste att bara jag tar mig till boxen blir jag mycket piggare av att träna, och att få träffa alla fantastiska människor som finns i boxen var ett stort plus som smittade av sig med sin härliga energi.
Under passen märkte jag framförallt att pulsen stack iväg fortare och att jag var tvungen att springa på toaletten mer än vanligt annars tyckte fungerade det att träna crossfit väldigt bra. Värre var det om jag skulle ut och springa, orken hade jag fortfarande men pulsen stack och redan efter 500m så var jag tvungen att springa på toaletten.

Så löpningen slutade jag redan med runt vecka 15 och insåg att jag var tvungen att sälja min Göteborgsvarvet biljett, får satsa på att springa det 2018 istället.
Då fick jag även reda på att en till i boxen var gravid, vi kunde då samtala och utbyta funderingar kring träning och allt vad en graviditet innebär, vilket jag tyckte var väldigt skönt.

Runt vecka 20 kände jag att kroppen blivit tyngre och att man inte riktigt orkade att göra de kroppsövningar som man kunde göra innan, att man även fått en lite kula på magen som inte brukar vara där.
Halvvägs in i graviditeten började vi som var gravida med hjälp från de fantastiska coacherna hitta alternativ till visa övningar som var med under passen som vi osäkra på eller som var obehagligt.
Man kunde aldrig komma undan någon övning för det fanns alltid alternativ eller skalningar till att få det ”gravidanpassat".

Runt vecka 27 så började man känna sig som en barbamamma som var osmidig och hade massa extra kärlekskilon, började då köra med mycket lättare vikter på stängerna, kettelbellsen och bollarna.
Min graviditet har varit väldigt bra och har inte haft några större besvär, såhär i slutet tror jag att träningen har bidragit till att jag har orkat mer, sluppit att få så mycket vätska och svullnad.
Målet med min träning under graviditeten har varit att må bra och inte försöka att toppa resultat.

Det viktiga är att du lyssnar på hela din kropp och att du använder ditt sunda förnuft. Ibland kan det vara svårt att tolka kroppens signaler, men om du känner att vissa rörelser gör ont och någonting verkar fel så får man lyssna på kroppen och välja en annan övning eller ta en paus.



Nina berättar:

För mig är träning en del av min vardag, jag skulle nog beskriva crossfitboxen som min fritidsgård. Jag går dit och umgås, tränar och mår bra. Att jag skulle sluta träna crossfit i januari bara för att jag fick reda på att jag var gravid fanns inte på kartan. Det är en del av mig och det får mig att må bra så varför skulle jag sluta med det? 

De första veckorna av min graviditet var riktigt tuffa, jag mådde så illa och kände en trötthet som jag aldrig känt av tidigare. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var jobbigt att ta sig till boxen dessa veckor, men jag visste att efteråt skulle jag bli piggare. 

Allt eftersom veckorna gick började man också märka av graviditeten mer och mer i träningen. Pulsen blev okontrollerbar och jag kände att jag inte orkade hålla samma tempo som alla andra. Detta var nog det som tog hårdast på mig då jag är en extrem tävlingsmänniska och när kroppen inte orkar men huvudet vill så kunde jag många gånger vara riktigt arg och ledsen efter ett pass. Jag var besviken på min kropp som inte längre kunde prestera som jag ville. Men med fantastiskt stöd hemifrån blev jag påmind om hur fantastisk kroppen är som faktiskt producerar ett barn, ett barn som jag bär i min mage, och jag kunde då se tillbaka på det passet och istället vara stolt över min kropp som faktiskt orkar ta sig igenom ett hårt träningspass och samtidigt producera ett barn. 

Från gravidvecka 20 började jag reglera min träning, jag började då undvika hopp, raka situps samt sänkte vikten på både skivstången och kettlebells. Jag har under hela graviditeten mest gått på pass då jag känt tryggheten med en coach som kan hjälpa mig att byta ut de övningar som jag inte kan göra längre till en annan som motsvarar den övningen.
Jag har också haft en trogen kompanjon i boxen som också varit gravid samtidigt som mig och vi har tränat en del på egen hand, och även då har coacherna på Crossfit Njord hjälpt oss att sätta ihop ett gravidanpassat pass om vi hade idétorka och inte visste vad vi skulle köra den dagen. 

Jag har mått oförskämt bra under min graviditet och inte haft några smärtor över huvudtaget och jag tror att det är tack vare träningen. Den har hjälpt mig innan min graviditet att bygga en stark kropp, och under graviditeten har den hjälpt mig att upprätthålla den styrka jag byggt tidigare och gjort så jag inte samlat på mig vätska eller svullnad. Allas kroppar är olika och svarar på olika sätt.
Det finns ingen som känner din kropp bättre än du och därför ska du alltid lyssna på kroppens signaler och ha med dig att det är din dagsform som avgör vad du kan åstadkomma och inte.
Men var inte rädd för att träna under graviditeten, som vår kära barnmorska sa till oss ”har du någonsin sett ett däggdjur stå still bara för att den är gravid”. Både du och din bebis kommer må bättre av träning och jag tror även att förlossningen kommer bli lättare. 


Stort tack till Julia & Nina för att ni delar med er! Vi hoppas på att se er lika mycket i boxen som nyblivna mammor som vi sett er både innan och under graviditeten. All lycka önskar vi er och era bebisar!!
Jonas & Sandra
CrossFit Njord

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln