Materiella tillbehör

Foto: www.rugbywarfare.com Foto: www.rugbywarfare.com

Inom träningsvärlden idag kan man se väldigt många utövare som använder/har på sig diverse materiella tillbehör så som, bälten, knäskydd, handledsstöd, lyftarskor och så vidare. 

Det är lätt man själv som "ny" utövare (två år och mindre) då också vill ha vissa saker på sig. Dels för att "alla andra" har det, dels för att man själv vill ha extra stöd och dels för att man kanske rent av bara tycker det är snyggt. 
Vi tänkte försöka reda ut lite om när, var och varför man ska ha vissa extra tillbehör. 

Bälte. 
Ett bälte som man sätter hårt i midjan vid tex knäböj eller marklyft fungerar som en extra korsett för kroppen. 
När man gör ett tungt lyft fungerar din bålmuskulatur som en korsett för kroppen. Musklerna ökar trycket och ser till att kotpelaren är stabil och inte trycks ihop. 

Man vill att sina egna muskler ska göra detta jobbet utan extra hjälp. Bälte är inget vi skulle rekommendera till någon som inte tränat regelbundet i minst två år. Anledning till att vi inte anser att man ska använda bälte innan dess är för att du i första hand ska stärka upp dina egna muskler till att göra det jobbet, och det tar tid. Dessutom så har du troligtvis inget bälte att tillgå i din vardag och då måste du lite på dina muskler gör jobbet så du undviker skador. 

När ska man då använda sig av bälte? Vår rekommendation är att använda bälte när du tränat regelbundet i två år eller mer och är uppe i så tunga vikter att du själv känner att kroppen behöver extra stöd. Detta ska du dock inte behöva om du kör 5 repitioner eller fler. 

Knäskydd. 
Precis som med bälte så gäller samma sak med knäskydd. Ett undantag kan dock vara om du sedan tidigare har knäbekymmer och då är i behov av ett extra stöd från start. Men det är då viktigt att inte glömma bort att fortfarande jobba med att stärka upp sina knän utan knäskydd. God teknik och med lagom tunga vikter. 

Lyftarskor. 
En lyftarsko är en sko med en hård klack, för att ge en bättre rörlighet och ett stabilt stöd. Har man en god rörlighet och lätt kan komma ner i en djup knäböj utan att krumma ryggen eller tappa tekniken på annat sätt så skulle vi aldrig rekommendera en lyftarsko. Är dock fallet att rörligheten (och då inte på grund av svaga muskler) är sämre och man väldigt gärna vill göra någon typ av knäböj med vikt innan man ökat sin rörlighet, så är en lyftarsko ett alternativ. En variant är att man lägger en liten klack av något slag under sina hälar.

Mycket viktigt när man har något under hälarna oavsett om det är en sko eller en viktplatta, så ska tyngden vara på hälarna. Anledning till att vi tycker att det är ok att ta hjälp av något, är för att en god teknik kommer alltid i första hand och tappar man tekniken så är skaderisken hög. 

Har man tränat länge och vanligtvis tränat med tillbehör, börja variera er. Lyssna på kroppen, hur känns dagsformen? För ofta så kommer man till en viss vikt och så tar man på sig sitt bälte eller sina skor bara för att man alltid har gjort det vid de vikterna. Men då kommer kroppen sluta att bygga upp sig för den får ju extra stöd utifrån och varför ska den då själv bli starkare? Våga variera er och testa att köra vissa pass helt utan tillbehör.

Det är även något att ta med sig i sin vardag. Om du alltid tar på en skön och uppbyggd sko med avgjutna inlägg, varför ska då foten använda sina muskler i fötterna? Om du alltid sitter i en stol på ditt jobb, varför ska då kroppen använda sin bålmuskulatur? Vi föds med en fulländad kropp och en korrekt hållning, sedan händer något på vägen... 

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln