LÖPSTEG

Sommaren är här! Temperaturen är lite mer behaglig, det är torrt och fint i terrängen (ibland), solen skiner (ibland) och alla dofter från all blommande grönska är som balsam för näsborrarna! Att träna utomhus, och framförallt att springa är aldrig så skönt som nu. 
Vad kan då vara bättre än att samtidigt passa på att slipa på sitt löpsteg?

"Alla kan väl springa" är ju lätt att tro, men faktum är att vi i modern tid har byggt in ett biomekaniskt felaktigt rörelsemönster vad gäller löpsteget då vi både till vardags och i samband med träning och löpning använder dämpande och högt uppbyggda skor. I många fall redan från det att vi lärde oss att gå blev vi påtvingade uppbyggda skor med klack. 
Konsekvensen är att våra fötter blivit radikalt försvagade efter en livstid instängda i "skyddande, stötdämpande och stabila" skor. Till följd av det drabbas vi ofta av skador, bland annat på grund av den felaktiga och onaturliga vinkel som uppstår i fot-, knä- och höftled genom att hälen lyfts upp av en uppbyggd sko.
Utöver det så innehåller löpning en väsentlig andel teknik för att göra det på ett energieffekt och skadeförebyggande sätt. 

Vi på Barefoot förespråkar ju som bekant s.k barfotalöpning, eller löpning i minimalistiska skor som t.ex Vibram Fivefingers för att uppnå bland annat detta. Men nu när sommaren är här kan man med fördel ta det steget längre, slänga av sig skorna och bokstavligt talat uppleva en helt ny värld. Fötterna är otroligt känslosamma och ger enormt mycket feedback från underlaget till löparen. 
Att springa barfota i gräset eller på en sandstrand är en bra början till barfotalöpning, och samtidigt en fantastiskt skön löpkänsla. 

Fötterna och speciellt fotsulorna är naturligtvis extra känsliga efter åratal av fångenskap, men när man vant fotsulor, muskler, leder och ligament så går det bra att springa barfota på i stort sett vilket underlag som helst. Även asfalt. Men man får förstås se upp för skräp, glaskross, vassa stenar, "halkminor" från hundar och annat dylikt som kan finnas på gatorna. 
Det kan inte nog tryckas på att verkligen börja försiktigt och låta invänjningen ta sin tid. Sex månader kan generellt sägas som en lagom övergångsperiod från löpning med klassiska löparskor till minimalistisk/barfotalöpning. Skador i samband med övergången är inte ovanligt och beror ofta på att man helt enkelt har för bråttom. Detta gör att man som regel tröttnar och går tillbaka till sina gamla dämpande löparskor, och löpsteget med en hård landning på hälen som främjas av den typen av skor. 

Den tyvärr alltför vanliga löparskadan "plantar fasciitis" (smärtsam inflammation i hälen och hålfoten) uppstår ofta hos de som springer mycket, och gör det med dämpande skor med hålfotsstöd. Men skadan kan likväl uppstå hos de som genomgår en övergång från dämpande skor till minimalistisk fotbeklädnad för hastigt, speciellt när fötterna är kraftigt försvagade efter lång tid i vanliga skor. Därför är att "skynda långsamt" vad som gäller här!

För individanpassat träningsupplägg, coachning eller andra tips och saker att tänka på vid övergångsfasen så prata med oss på gymmet så hjälper vi er gärna! 

Här följer 3st videoklipp om ämnet barfotalöpning, tekniken och lite om historian kring detta. Sevärt!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln